وحید نثائی

قرن کسب و کار - تازه های مدیریت

معنای رنگ ها در فرهنگ های مختلف
نویسنده : وحید نثائی - ساعت ۱٠:٤۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸٩
 

 

نمادها، نشانه هایی هستند که در هر فرهنگ وجود دارند و به صورت رنگ، عدد، شکل و غیره خودنمایی می کنند. رنگ ها در فرهنگ های مختلف مفاهیم سمبولیک متفاوتی را انتقال می دهند. در این متن به معانی چند رنگ در فرهنگ های مختلف از لحاظ کاربردهایی که می تواند برای شرکت ها جهت فعالیت در بازارهای خارجی داشته باشد می پردازیم. چون در بازارهای خارجی انتخاب رنگ ها بایستی بر اساس حس زیبایی شناسی فرهنگ خریدار باشد و نه فرهنگ فروشنده.

رنگ سفید، در کشورهای غربی رنگ تولد است و هم چنین نمایان گر وقایع شیرین زندگی است که به صورت جشن ظاهر می شود.                              

در حالی که در چین نشانه عزاداری است. از طرف دیگر رنگ سیاه در کشورهای غربی نشانه عزاداری است (شاید به دلیل ارتباطی که با تاریکی شب دارد).

رنگ قرمز، رنگ خون است که بستگی به فرهنگ ملل تعبیری جداگانه می تواند داشته باشد (به معنای زندگی چون خون ماده حیاتی است که باعث زندگی می شود و به معنای مرگ چون خون نشانه ای از جراحت و رنج است). در چین، رنگ قرمز، نشانه فال نیک و در ترکیه نشانه مرگ است.

رنگ سبز در آمریکا  نشاط و سلامت و تازگی را تداعی می کند، در حالی که همین رنگ را در کشورهایی که جنگل های فراوان دارند، با بیماری ارتباط می دهند. رنگ سبز رنگ دلخواه اعراب نیز هست. در حالی که در برخی از مناطق اندونزی این رنگ، رنگ منفی به حساب می آید. در ژاپن رنگ سبز معرف تکنولوژی بالاست، در حالی که در آمریکا تجهیزات الکترونیکی سبز رنگ مردم را فراری می دهد.

رنگ سیاه رنگ جهانی برای عزاداری نیست. در برخی از کشورهای آسیایی رنگ عزا، رنگ سفید است. در برزیل رنگ بنفش و در مکزیک رنگ زرد و در ساحل عاج رنگ قرمز تیره رنگ عزا هستند. از نظر آمریکایی ها رنگ آبی، رنگ مردانه است در حالی که در بریتانیا و یا فرانسه بیشتر رنگ قرمز رنگ مردانه به شمار می رود، در آمریکا رنگ صورتی رنگ زنانه است در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر رنگ زرد زنانه است. برگرفته از: مدیریت بازاریابی بین المللی- تألیف دکتر حسن اسماعیل پور.